Image hosted by Photobucket.com

October 03, 2006

Goobye OZ (for now?).....


G'day mates, how you goin?

Vanuit een zonnig Sydney is hier mn allerlaatste (snik) post vanuit Australie!!!

Wat een fantastische week heb ik achter de rug maar eerst even terug naar Innisfail.

De "meatfactory" in Innisfail sloot 5 weken geleden plotseling haar deuren omdat het "seizoen" was afgelopen. Iedereen werkeloos en de meeste mensen besloten om verder te reizen. Ik had nog geld achter de hand maar besloot toch om verder te reizen en wat xtra te werken tot dat ik mn taxmoney zou krijgen.

Ik had besloten om naar Townsville te gaan met de bus. Omdat ik een speciale vaccinatie heb gehad bij de meatfactory, kon ik meteen aan de slag bij de meatfactory in Townsville. Dus een busticket geboekt en afscheid genomen van de Ieren, Fransen en de anderen. De Ieren hadden besloten om ook naar Townsville af te reizen en zou ze daar later ook treffen.
Townsville is veel groter dan Innisfail en dus meer te zien en te doen. Eindelijk weer ns fatsoenlijk stappen op de zaterdagavond!!!!

De meatfactory in Townsville is waanzinnig groot en de 2 na grootste in OZ. Er worden dagelijks 850 stuks vee geslacht en dat 7 dagen lang. Voordat ik aan de slag kon moest ik een kleine "medical test" doen bij de dokter. Alles werd betaald dus is wel handig. Mn bloeddruk was perfect, mn gehoor was goed (ondanks mn dagelijkse Ipod gebruik), ik ben 1.92 en week 83 kilo wat betekend dat ik in de afgelopen 11 maanden 6 kilo ben afgevallen. Mn urine was ook in orde en kon dus de dag erna aan de slag. Enig nadeel is is dat we om 5 uur in de ochtend beginnen en om 4 uur klaar zijn. Pluspunt is is dat het geld erg goed is. je kan ma/do werken of vrij/zo. Ik moest van ma tot do werken en kon nog 2 dgn extra werken. Gelukkig hoefde ik maar een week te werken want ik heb mn TAX TERUG!!!!

Na een week besloot ik dat het tijd was om wat leuks te gaan doen met mn geld....
Destination: Airlie Beach en daar de Whitsunday Islands te bezoeken.

De Fransen, die inmiddels ook naar Townsville waren afgereis om in de meatfactory te werken, besloten ook om die kant op te gaan. Airlie Beach is eigenlijk 1 straat met uitgaanstentjes, restaurantjes, travel agencies, hostels en dat was het zo'n beetje. Wat Cairns is voor het "Great Barrier Reef" dat is Airlie Beach voor de Whitsunday Islands. Het is leuk om een week te blijven hangen en te genieten van het natuurlijk schoon (vrouwen en reef en Islands).

Samen met de Fransen had ik intrek genomen in een relaxed hostel 5 minuten buiten Airlie Beach. We hadden een fantastisch uitzicht over de baai en het was genieten geblazen met een BBQ de eerste avond. Aangezien we allemaal in een feeststemming waren besloten we om elke avond uit te gaan en dat hebben dan ook precies 1 week lang gedaan (inclusief de zeiltrip).
Blijkbaar lig ik nogal goed in de Scandinavische markt want ik had nog een leuke meid uit Zweden leren kennen (Linn, 21 en studeert al 2 jaar engelse literatuur in Londen). Helaas bleef ze maar 2 dgn in Airlie Beach maar dat heeft de pret niet gedrukt.....

Na 4 dagen feesten besloten we om een zeiltrip te boeken met zn allen. Voor 289$ en 30$ "reef tax" zaten we 3 dagen en 2 nachten op een boot. Snorkelen zo vaak als je wilt, een bezoek aan Whithaven Beach, lekker in de zon liggen, goed eten en 's avonds biertje on deck. Het was echt genieten geblazen.
Hoogtepunt van de reis was toch wel Whitehaven Beach. Je gaat aan de andere kant van het strand aan land, loopt 20 minuten omhoog naar lookout point en dan heb je waanzinnig mooi uitzicht. Whitehaven Beach is na de eiffeltoren en de grand canyon de meest gefotografeerde plaats ter wereld, en ik kan me goed voorstellen waarom!! Na lookout is het 25 minuten door bos omlaag en dan kom je op het strand aan. Heb meteen al mn spullen in het zand gegooid en als een kind zo blij meteen het water ingerend. Paradijslijk mensen!!

Na 3 dagen en 2 nachten, veel zon en bier kwam ik verbrand terug in Airlie Beach. 's avond met zn allen voor de laatste keer stappen en de dag erna moest ik alweer om 7 uur op om met de bus terug te gaan naar Townsville. Ik had maar 4 uur geslapen die nacht en een licht gekneuse rib opgelopen (lang verhaal) dus ik was "knackered" die ochtend. 5 uur later terug in Townsville en meteen ingecheckd in hostel. Die avond afscheid genomen van de Ieren en vanmoren om 09:45 vertrok mn vlucht naar Sydney, de place where the dream began.......

In Sydney naar mn ouwe hostel gegaan en meteen de stad ingelopen om wat dingen te regelen. Moest mn post ophalen bij Travellers Contact Point, mn vaccinatie regelen voor Thailand (wat ik technisch gezien nog niet gedaan heb en ik klein beetje laat mee ben omdat het 2 weken duurt voor het lichaam stof heeft opgenomen), Whopper gegeten bij Hungry Jacks en omdat het SALE is hier in Sydney en ik nog een bon had van 50$ ook maar een paar vette schoenen gekocht. kreeg ook nog 30% korting vanwege sale. Voor de shoppers is Sydney waar paradijs. Je krijgt hier werkelijk alles op het gebied van kleding etc...

maar goed, aan alles komt een eind (of niet?) en komende zaterdag verlaat ik Australie en dan is het nog 4 weken genieten in Thailand. Heb ik heel veel zin in en kan niet wachten om te gaan.


Het afgelopen jaar was het mooiste jaar uit mn leven. Zoveel gezien en gedaan en het allerbelangrijkste: Fantastische mensen ontmoet die allemaal middenin het leven staan en er met volle teugen van genieten. Met enkele mensen ben ik heel goed bevriend geraakt in (zeer) korte tijd en zal ik altijd contact mee blijven houden. Ik zal ooit iedereen in Zweden, Londen, Schotland, Barcelona, Perth, Sydney, Duitsland, Parijs gaan opzoeken.
Als ik thuis ben kan ik jullie vertellen wat ik gezien heb en wat ik gedaan heb, maar hoe het is om in je eentje een jaar lang te reizen in een land aan de andere kant van de wereld en zoveel mensen te ontmoeten waar je in korte tijd een speciale band mee opbouwd is het meest bijzondere van alles en dat is denk ik niet (goed) uit te leggen als ik terug ben. Dat is een speciaal gevoel en een speciale herinnering voor mij. Ik heb dan ook absoluut geen spijt dat ik mn baan heb opgezegd anderhalf jaar geleden en ben gaan reizen. In het leven moet je af en toe risico's nemen om de "sleur" te doorbreken of je droom te realiseren. Zolang iedereen maar gelukkig is met de manier hoe hij of zij zn leven leidt. Dat is het belangrijkste. Je hebt het allemaal zelf in de hand en als je iets wilt doen moet je het gewoon doen ook al betekend dat een moeilijke keuze maken.

Australie is in mijn ogen een fantastisch land om in te wonen. Mensen hebben hier nog respect voor mekaar en de "normen en waarden" staan hier wat hoger in het vaandel dan in NLD. Er is veel minder stress en "haasten" en de mensen genieten hier (nog) echt van het leven en het motto "no worries" beschrijft de mensen hier het beste. De regering heeft het goed voor mekaar hier (inclusief inburgeren) en er is volop werk te vinden hier in allerlei sectoren. Lonen zijn goed en je krijgt hier wekelijks of 2 wekelijks je salaris. Ik vind OZ niet duur maar daar verschillen de meningen over.

Het weer helpt natuurlijk ook en het feit dat OZ 240 keer groter is dan NLD en maar 3 miljoen mensen meer wonen. Zoals jullie weten kan ik mn visum verlengen met een jaar en ik kan van die optie gebruik maken tot mn 30e (17/02/2007). Ik moet dus in heel korte tijd beslissen of ik hier voor een jaar wil terug komen en dan een baan zoeken en een sponsorship regelen voor 4 jaar. Na vier jaar krijg je een permanent visa voor Australie. Ik wacht het dus even af hoe het thuis zal gaan. Het zal ontzettend wennen worden voor me dat is iig zeker. Ik heb ontzettend veel zin om iedereen weer te zien want ik heb jullie allemaal gemist. Heb veel te vertellen en duizenden foto's die ik wil laten zien (+ de sky-dive dvd)...

Ik zal over een week of 2 in Thailand nog een update doen met foto's uit Thailand.
Mn nieuwste foto's staan hier (password: vincent77). Klik op de map: Whitsunday Islands. Helaas heb ik iets fouts gedaan en zijn de foto's niet op het grootste formaat en is de kwaliteit misschien niet optimaal.

Tot over 5 weekjes mensen...

Take care and no worries

GrTz,

V

p.s. Sorry voor de spelfouten, heb zeer weining nederlands gesproken, gelezen, geschreven afgelopen jaar.