Image hosted by Photobucket.com

May 13, 2006

From Northam to York


G'day Sheilas and Blokes,

Hier weer nieuws uit het zonnige Western Australia....

Dit keer niet uit Darwin in het noorden maar vanuit York.
Het was de bedoeling dat ik de hele westkust zou gaan afreizen tot Darwin in het noorden, maar de plannen zijn (weer eens) gewijzigd. In het Bambu hostel in Perth was het erg gezellig en daar heb ik (weer eens) een leuke meid uit Zweden leren kennen. Angelica (26) is ook 1 jaar aan het backpacken in Australia (in dr eentje) en ze werkte in het hostel als receptioniste om wat bij te verdienen.
Het klikte wel goed en daarom wilde ik langer blijven. Dit betekende echter wel dat ik toch wat moest gaan werken om me niet te vervelen overdag en wat xtras te verdienen. 1 probleem was echter dat er in het centrum van Perth weinig tot geen werk te vinden is dus ik voelde de bui al hangen. Na 1 week zoeken nog steeds niets gevonden en toen maar besloten om "buiten" Perth wat te zoeken. Bij de JobShop hadden ze meteen een baantje voor me maar dit betekende wel dat ik 1,5 van Perth zou komen te zitten en ik daar ook moest blijven slapen. Ik zou dus in de wknds Angelica kunnen bezoeken in Perth. Aangezien het geld erg goed is en de huur laag heb ik besloten om de baan te accepteren en 1 dag later zat ik met de hele backpack in de bus richting Northam.

Het bedrijf waar ik voor zou gaan werken heet Specialized Tree Services en doen dus vooral onderhoud aan bomen voor particulieren en Shires (gemeenten / dorpjes). Ik werd op het busstation in Northam opgewacht door Randle die overigens sprekend op Catweazle lijkt. Hij bracht me met de auto naar mn nieuwe cribje, een ruim huis met mn eigen slaapkamer en 2persoonsbed. Ik hoef maar 14$ per nacht te betalen en dat is een schijntje. Het is allemaal wel een beetje ouwe kraam maar alles doet t en het bed ligt erg lekker. Grote tuin en lekkere hangmat in de keuken, tv, koelkast, magnetron, wasmachine en droger etc......

Paar dagen later kreeg ik sms van Angelica met de mededeling dat ze zou stoppen met werken in hostel (omdat ze t niet meer naar zin had) en wat anders zou gaan zoeken. Ze had binnen dag baan als medewerkster in een Hotel / Restaurant / Pub in het plaatsje York. En toevallig of niet, York ligt maar 38 kilometer van Northam af! Doordeweek werk ik lekker en in het weekend ga ik Angelica bezoeken (uiteraard neem ik altijd chocolade voor dr mee wat zeer wordt gewaardeerd). De afgelopen 2 weken heeft ze veel vrije tijd gehad in het weekend maar dit wknd en volgend wknd moet ze veel werken en dan zie ik dr dus weinig. Helaas vertrekt ze ook al over 4 weken terug naar Sydney om daar nog 1 weekje te blijven en dan via Thailand en Cambodje terug naar Zweden. Dan is het dus helaas afgelopen met de pret.........

Afgelopwn Woensdag lag ik al om 10 voor 8 in de ochtend bij de fysio op de bank omdat ik last had van mn rug. Mn baas zei dat t misschien handig was om toch ff te laten checken wat het is omdat we vanaf volgende week in wat meer afgelegen gebied gaan werken en dokter dan end uit richting is. Het bleek gelukkig niks ernstigs te zijn en na wat gekraak en 2 accupunctuur naaldjes voelde het al stukken beter aan. Gelukkig wordt ik ook voorzien van een Zweedse massage en ik moet zeggen dat verzacht de pijn aanzienlijk.

Donderdag tijdens werken mn eerste Kangeroe gezien hier en ook nog wel in het wild. zo'n 40 skippies sprongen weg toen we een heuvel opreden. Ook trapte ik laatst (per ongeluk) op een hele kleine slang en het arme beestje was gewond. Toen ik hem wilde oprapen werd ik weggetrokken door een collega die zei dat ik dat beter niet kon doen omdat het een erg giftig beest was. Ondanks dat dat ie maar 20 cm was, had ie meer en sterker gif dan een grote slang. Voor de rest valt het mee hier met de beesten. 'S morgens altijd ff schoenen controleren op spinnen.

Ik heb besloten om nog tot de 16e Juni te blijven werken. Maandag beginnen we met een klus ver buiten Northam en we moeten zover rijden dat we in pubs blijven slapen en alles (ook lunch en avondeten) wordt door de baas betaald. Ik spaar zo dus veel geld en dat is erg lekker voor mn volgende plannen. Zaterdag 17 Juni ga ik terug naar Perth om daar 2 weken WK voetbal te kijken met de Schotten (Derek en Danny). Na die 2 weken ga ik met de trein of vliegtuig naar Alice Springs in het hartje van Australie waar ik 1 week zal bivakkeren. Na die week is het richting Cairns in het noord-oosten waar ik ga Sky-Diven. Heb ik veel zin in en de hele jump wordt opgenomen op DVD.

Alle Aussies zijn overigens erg blij dat de 2 mijnwerkers weer boven water (grond in dit geval) zijn. Ik neem aan dat dit ook in NLD in het nieuws was de afgelopen weken?

Deze week is er ook een nieuwe wet aangenomen in Australie waardoor backpackers hun visum kunnen verlengen met nog 1 jaar. Dit is nu al het geval als je 12 wkn (hoeft niet per se aan 1 stuk) in de agrarische sector (fruit plukken, farm werken, etc...) werkt, maar vanaf 1 juli gaat dit ook gelden voor restaurants en hotels, visserij en nog meer. Reden hiervoor is dat Backpackers veel werk doen wat australiers niet willen doen en backpackers zijn een enorme stimulans voor de economie hier. Wisten jullie al dat ik ook in aanmerking kom om mijn visum met 1 jaar te verlengen?

Ik heb ook vernomen dat alle 21 kaarten zijn aangekomen in NLD. Meerdere mensen willen mijn adres weten nogmaals weten om wat te sturen. Ik zal jullie mijn adres geven van mijn huidige locatie in Northam:
Vincent Dortu
60 Goomalling Road
6401 Northam
Western Australia (WA)
LET OP! Ik ben tot 16 juni op dit adres, daarna niet meer...

@Alon: Heel veel plezier op het WK! Echt super dat je dat kunt doen en meemaken. Ik voorspel late (lees: zatte) avonden en vroege (lees: koppijn) ochtenden. Uitkijken met dat duitse galbier (zie wijnreis SSH). Met beetje geluk kom je nog op tv want elk wk zijn er reportages vanaf de oranje camping. Ook suc6 met de printshop!!

@Marjo: Suc6 met je oog en ik hoop dat alles voorspoedig verloopt.

@ Van Basten: Ik mag hopen dat Huntelaart (om het maar even op zn van Hanegems te zeggen) mee gaat naar Duitsland?

@Iedereen: Foto's (wachtwoord: vincent77)


Cheers and no worries

GrTz,

V